Død over seo – eller leve seocial?

Følgende indlæg er skrevet af Per Allerup. Hvis du interesserer dig for søgemaskineoptimering, så skal du lære Per at kende. Han er en vanvittig flittig blogger og skriver fantastiske indlæg – indlæg du kan lære af – indlæg du bliver klogere af. Nu skal du lige læse Pers indlæg her… og så kan du tage vejen forbi hans blog, hvor du finder ander indlæg værd af bruge tid på. Men først: god fornøjelse med indlægget “Død over seo – eller leve seocial”.

Død over seo – eller leve seocial?

Der går næsten ikke en uge, uden at en profet erklærer søgemaskineoptimering som vi kender det for død. Men hver gang har SEO rejst sig som en anden Fugl Fønix, og vist sit værd. Det er næsten lige så sikkert som amen i kirken: Enhver Google-opdatering eller ny social tjeneste er lig med enden på SEO i sin nuværende form – I hvert fald hvis man skal tro disse online profeter.

Senest er det så de sociale medier, som får æren for at stede SEO til hvile for evigt – For tiden florerer udsagn som: linkbuilding er død – Sociale medier er det nye sort. Men forholder det sig så sådan? Kan vi bare oprette en Facebookside, læne os tilbage, skrive lidt statusopdateringer, og så er den ged barberet?

Næppe!

Der er ingen tvivl om, at de sociale medier får en stor rolle at spille for placeringen i søgemaskinen, men derfor skal man nu ikke lægge de gamle dyder på hylden. Som med alt andet: Det handler om at få alle heste til at trække, hvis du vil helt i top.

Hver ting til sin tid

Hvor vi før brugte rigtig meget tid på at sidde og finde nye steder at få de magiske links, kommer vi ikke uden om at de sociale medier også skal med. Så hvis vi før brugte 100% af tiden på linkbuilding, skal det måske hedde 60/40, 40/60 – Eller hvad du nu synes. Der skal afsættes tid til begge dele.

Hvordan udnytter man så de sociale medier i sin SEO?

Egentlig er der jo bare tale om linkbuilding – Man laver links til sit indhold, som så spredes viralt på de sociale tjenester. Det kan være Facebook eller Twitter i Danmark, eller Folkd.com eller digg hvis man er mere internationalt orienteret.

Forskellen er: Man kommer ikke langt i de sociale medier med den kvalitet, som man hidtil har smidt i linkkatalogerne. Der skal være gods bag, for at dit indhold får sit eget liv i de sociale medier. Det nytter ikke at du bare laver et hurtigt indlæg om dette eller hint, for så at smide det ud på Twitter.

Du kan jo se på dig selv: Hvor mange ting har du retweetet den seneste uge? Der er en kæmpe kvalitetskontrol i de sociale medier – For et retweet eller et like på et link er lig med et kvalitetsstempel fra den der deler det.

Sociale medier kræver – at du er social

Hvor almindelig linkbuilding oftest højst kræver lidt slesk tale overfor en webmaster, er det en anden sag med de sociale medier. For at få sine retweets eller likes kræves det, at du også retweeter eller liker de andres indhold – og ikke kun deler dine egne artikler, men også poster andres gode ting – Det handler om vidensdeling. At give og tage

Faktisk kan man sidestille det med den gamle disciplin at linkbuilde via. fora, som jo egentlig også kan siges at være sociale medier – Om end i mindre målestok. Her kommer du ikke langt med at vælte ind, oprette en bruger og så poste dit link i et ubehjælpsomt indlæg. Oftest vil du så falde for en moderators hånd, og faktisk stå tilbage med et blakket ry.

Vil du have mulighed for at linkbuilde via fora handler det om, at du skal blive en autoritet eller ressource – Så er der ingen der har ondt i røven over, at du poster et link til en god artikel du har skrevet, eller et produkt der løser spørgerens problem.

En tommelfinger – Ni andre fingre

En tommelfingerregel siger, at man for at have succes med sin optræden i de sociale medier, skal give 90% – Så kan man tage 10%. Med andre ord: For hvert kommercielt indlæg du laver, skulle du helst have lavet 9 sociale – Retweets, kommentarer, likes eller opload af hundehvalpe.

3 tips til succes med SEOcial

  • Jeg har tidligere nævnt det: De sociale medier kræver kvalitet. Har du kun en flad webshop med postkasser må du i gang med at lave den ultimative guide til valg af postkasse – Eller du kan jo lave 10 trin til postkassesprængning, som kan postes op til nytår.
  • Få fingeren ud – Vær social. Start med at kommentere, retweete, like osv. Du skal have opbygget noget streetcredit, som du kan bruge når DU poster dine guldæg senere.
  • Find de rigtige at følge eller netværke med. Brug de indbyggede søgefunktioner til at finde ligesindede, som du så begynder at involvere dig med.
  • Giv gæld – Gør noget for andre, så vil de huske dig, når du skal have retweetet noget.

Lyder det besværligt? Det er det også – Med mindre du vælger at se det som en investering, så vil du opleve at de sociale medier i høj grad kan betale sig – også selvom søgemaskineoptimering ikke er helt død endnu – Heller ikke denne gang.

20 Comments

  1. Mikael Rieck 10. november 2011
    • Per Allerup 10. november 2011
  2. Potter 10. november 2011
    • Mikael Rieck 10. november 2011
  3. Rune Risom 10. november 2011
  4. Kim - Skiltex 10. november 2011
    • Morten VIum 10. november 2011
      • Kim - Skiltex 11. november 2011
        • Morten VIum 12. november 2011
    • Kasper Bergholt 10. november 2011
  5. Thomas Bigum 10. november 2011
    • Per Allerup 10. november 2011
  6. Potter 10. november 2011
    • Thomas Bigum 10. november 2011
  7. Kasper Bergholt 10. november 2011
  8. Kasper Bergholt 10. november 2011
  9. Kim Smidt 18. november 2011
  10. Simone Dahl 22. december 2011
  11. Advokat 16. februar 2012
  12. Michael Perry 18. februar 2012

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *