Søgemaskine i XXXL – synlig markedsføring

Måske inspireret af FN’s ny menneskerettighedskonvention, har den danske stat besluttet, at alle offentlige hjemmesider skal være handicapvenlige i løbet af 2008.

Det skal sikre handicappede de samme muligheder som ikke-handicappede på offentlige hjemmesider.

Big.com er en søgemaskine – en af de større, hvis ikke den største. Ikke størst i Google forstand, denne søgemaskine er baseret på Yahoo, men størst hvad søgeresultater angår. Der er altså tale om rigtig store bogstaver – som kan blive større endnu.

Jeg gik straks i gang med at prøve nogle søgninger – der er jo altid nogle søgeord fra de hjemmesider man lige sidder med der skal “overvåges” – og undrede mig over, at ligegyldigt hvilke søgeord og søeordssætninger jeg brugte, så var halvdelen af søgningerne næsten identiske.

Her et par eksempler “billige mobiltelefoner” “mobiltelefoner uden abonnement” og “nyhedsmail kursus”.

De søgeresultater der er i højre side er reklamer. Det er “Sponsered Results” – det der svarer til Adwords i verden af Google.

Systemet kan sættes op til at vise standard resultater, indenfor et søgeords område som du selv definerer, når der søges med søgeord som ikke fremkalder andre annoncer.

Da målgruppen for søgemaskinen Big er målgruppen for annoncer der har med øjenlidelser og nedsat syn, så er det det de annoncer der dukker op. Paradokset er bare, at den måde det er stillet op på, så er det er svært at se at der er tale om annoncer.

Jeg ved ikke om det er smart fundet på, om det er på kanten eller om det er at gå over stregen.

Mærker fra Technorati: ,søgemaskiner,handicapvenlige hjemmesider

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *